Ako funguje systém vzduchového pruženia AirMatic od Mercedesu?

on
Categories: Vzduchový podvozok

AIRMATIC je obchodný názov  Mercedes-Benz ktorým nazýva systém vzduchového pruženia. Hrboľatá vidiecka cesta alebo moderná diaľnica systém pneumatického odpruženia AIRMATIC prispôsobí odpruženie prevládajúcim podmienkam. Tlmenie každého kolesa sa samočinne prispôsobuje aktuálnej jazdnej situácii a stavu cesty pomocou okamžitých úprav správania tlmičov. Tento systém sa nazýva Adaptive Damping System (ADS). Všetko sa deje rýchlo a presne pomocou dvoch oddelených ventilov na odskok a stlačenie v každej klapke.

Jazda v aute so vzduchým alebo hydraulickým podvozkom je splnený sen. Tento systém sa v Mercedesoch často nazýva zavesenie AIRMATIC, airlift, air ride alebo hydraulickým ovládaním Active Body Control (ABC). V koľkých autách môžete zmeniť nastavenia zavesenia z komfortu na šport stlačením tlačidla? Žiadne manuálne nastavovanie tuhosti tlmičov. Vozidlo zdvihnete o niekoľko centimetrov za niekoľko sekúnd iba nastavením v menu.

AIRMATIC a ADS pracujú spoločne a poskytujú to najlepšie z pohodlia a výkonu. Zatiaľ čo vzduchové pružiny sa pohybujú hore a dole, aby sa prispôsobili povrchu vozovky, AIRMATIC pridá alebo odstráni vzduch, aby pasažieri necítili nerovnosti.

 

Trocha histórie

Systém suspenzie Mercedes-Benz AIRMATIC bol uvedený na trh v roku 1999 spolu s novou triedou S a následne bol použitý na triede E a väčšine automobilov SUV (Mercedes rady M, ML, GL, atď.). Systém už vtedy využíval elektronicky ovládané pneumatické pružiny, ktoré poskytujú ideálnu rovnováhu medzi komfortom jazdy a manipuláciou.

AIRMATIC v triede S už v roku 1999 poskytoval automatickú reguláciu výšky všetkých štyroch kolies samostatne, toto pomáhalo a doteraz pomáha kompenzovať ďalší náklad alebo cestujúcich. Je to jeden z najrýchlejších systémov na trhu.

Zatiaľ čo väčšina systémov AIRMATIC v Mercedese bez problémov vydrží 200 tisíc kilometrov bez akejkoľvek údržby alebo opravy, skôr alebo neskôr dôjde k poruche. Pre zavesenie AIRMATIC sú tri hlavné problémy: relé, kompresory a unikajúce vzduchové vankúše.

Výhody vzduchového pruženia AIRMATIC

Systém vzduchového podvozku AirMatic v Mercedese slúži na niekoľko účelov. Jedným z nich je absorbovať nerovnosti z jazdy na cestách a povedzme si otvorene, na Slovensku máme takýchto ciest neúrekom. Odpruženie absorbuje náraz a udržuje cestujúcich pohodlnú aj vtedy, keď vozidlo vyberiete naozaj obrovské výmoly a diery v ceste.

Systém tiež zlepšuje bezpečnosť vozidla tým, že zabezpečí, že kolesá zostanú v kontakte s cestou aj v prípade veľkého hrbolu na ceste. To zlepšuje ovládanie a manévrovateľnosť vozidla tým, že zabraňuje tomu, aby vodič stratil kontrolu potom ako koleso „skočí“ po prejazde po nerovnosti. Niektoré vozidlá sa zdajú, ako keby odskočili, keď v zákrute prejdeme po nerovnosti. Toto sa deje preto, lebo obyčajný tlmič už nie je dostatočne rýchly na to, aby sa ihneď vystrel. Tým pádom nevyžehlí nerovnosť dokonale a na chvíľu koleso stratí kontakt s vozovkou.

Najdôležitejšie je, že systém AirMatic, ktorý zabezpečuje, že všetky kolesá auta sú v kontakte s vozovkou, zabraňuje uskakovaniu vozidla v zákrutách. To je možné vzhľadom na skutočnosť, že jedna strana vozidla sa stáva nižšou než druhá okolo rohu. Toto zníženie je spôsobené odstredivou silou, ktorá tlačí vozidlo smerom von.