BLOG

Zníženie podvozku motoriek, hlavne chopprov ako sú Harley-Davidson v USA nie je ničím novým. Dobre vieme, že žiadny Harley nie je rovnaký, sú to motorky, ktoré si proste majitelia odjakživa upravovali podľa svojho gusta.

Riešenia na znižovanie podvozku v minulosti však znamenali celkom výrazný zásah do systému pruženia. Niektoré metódy znižovania podvozku vyžadovali odpílenie časti pružiny. Iní jedinci nemali problém vziať vzduchové vankúše z Chevroletu a namontovať ich na Harley.

Spoločnosť Strutmasters predstavila svoju súpravu vzduchového odpruženia motocykla EZ Rider, jedná sa o vzduchové odpruženie vyrobené špeciálne pre motocykle Harley-Davidson.

Vzduchový podvozok pre váš Harley-Davidson

Ľudia, ktorí si kúpia motocykel Harley-Davidson, očakávajú od svojho stroja kvalitu a výkon. Zníženie krásnej motorky, ako je Softail alebo Dyna Glide, s nejakým polovičatým na kolene robeným riešením robí z tohto biku tuzingovú amatérčinu.

Preto je tu Strutmasters. Experti zo Severnej Karolíny z USA sú od roku 1999 špičkovým hráčom v oblasti náhradných podvozkov pre motocykle.

Ich nový set odstraňuje potrebu rezania strún alebo iných nezmyselných a často nebezpečných zásahov do pruženia, alebo používať staré súčiastky z áut. Namiesto toho si môžete kúpiť set podvozku navrhnutého špeciálne pre vašu motorku.

To nielenže znamená, že takýto podvozk správne pracuje, ale tiež to znamená, že sa ľahko inštaluje.

Výhody vzduchového odpruženia EZ Rider pre motorky

Možno to na Slovensku nie je až také bežné, ale v Amerikae je mnoho ľudí ktorí jednoducho milujú vzhľad zníženého motocykla. Dyna Glide alebo V-Rod ktorý sa skoro kĺže po ceste, určite vzbudzuje veľkú pozornosť.

Táto súprava vám umožní zložiť bicykel, kedykoľvek budete chcieť. Na rozdiel od väčšiny ostatných produktov na trhu vám to tiež umožňuje zvýšiť ich úroveň v prípade potreby.

Tieto prémiové sety vám umožňujú nastavenie svetlej výšky motorky stlačením jediného tlačidla.

Kratší jazdci si zamilujú schopnosť znížiť bike, aby si uľahčili nasadenie alebo jednoducho zlepšili stabilitu keď zastavia na križovatke. Vyšší jazdci budú tiež milovať možnosť získať o niečo väčší priestor pre nohy.

Výška však nie je jediná vec, ktorú vám umožňuje nastavenie EZ Rider Air Suspension. Majitelia Harley-Davidson budú môcť upraviť tuhosť svojho sedadla.

To znamená, že môžete kedykoľvek pridať ďalšiu podporu pre cestujúcich. Môžete tiež upraviť tuhosť podvozku tak, aby čo najviac vyhovovala meniacim sa podmienkam vozovky.

Za necelých 600 dolárov je to neuveriteľné množstvo variability a funkcií, ktoré môžete pridať k svojmu motocyklu Harley-Davidson.

Vzduchovým podvozkom u vozidiel BMW X5 typ E53, vie niekedy naozaj potrápiť peňaženku, najmä po viacnásobných návštevách servisu, ktorý nevie, čo vymeniť. Po prečítaní niekoľkých jednoduchých rád budete vedieť s veľkou pravdepodobnosťou určiť poruchu a môžete ušetriť veľa času a peňazí na servis. Ak počujete od povozku nežiadúce zvuky, alebo vaša X5-ťka „leží“ na zemi bez svetlej výšky, tento článok je práve pre vás!

1) Najskôr otvorte batožinový priestor a vyberte rezervnú pneumatiku. Pod rezervou je kryt a vo vnútri je vzduchové čerpadlo ktoré sa stará o tlak vzduchu a relé. Skontrolujte kabeláž ku kompresoru a skontrolujte, či je stále správne pripojená. Tiež sa pozrite, či niekde nie je vlhkosť alebo či sa v kontaktoch nenachádza voda. Je známe, že modely so strešným oknom majú upchaté drenážne potrubia a často odtekajú do batožinového priestoru priamo pri batérii. Ak vidíte niekde pozostatky z vody, príznaky vlhkosti, pravdepodobne máte problém v elektrike kvôli skratu.

2) Zapnite vozidlo a počúvajte, či kompresor beží, alebo nechajte kamaráta, nech počúva, či kompresor tlačí. Zvuk je podobný tomu, ako keď vám chladí chladnička. V niektorých modeloch sa kompresor zapne aj keď otvoríte dvere, ostatné modely budú potrebovať naštartovanie a beh motora. Ak počujete, že kompresor beží a vozidlo sa začne zdvíhať, nechajte odpruženie urobiť to, čo má, a vozidlo zdvihnite do normálnej výšky. Ak chcete, raz alebo dvakrát prejdite okolo komína.

3) Akonáhle sa vozidlo dostane do štandardnej výšky, vypnite motor a niekoľkokrát ho obíjdite a počúvajte zvuky. Ak počujete syčanie a auto sa pomaly spúšťa, máte problém so vzduchom, netesnosť vo vzduchovej pružine, vedení alebo ventile. Vezmite si striekaciu fľašu naplnenú mydlovou vodou a sprejujte komponenty vzduchového odpruženia, vzduchové vedenia, vzduchové pružiny / mechy a ventily. Ak vidíte akékoľvek konzistentné prebublávanie, môžete si byť istí, že časť má únik a je potrebné ju okamžite vymeniť.

Dôležité!! Ak tento problém budete ignorovať, a nevymeníte komponent vzduchového odpruženia, ktorý spôsobuje únik vzduchu, trpí váš vzduchový kompresor, ktorý väčšinou pri nadmernej záťaži odíde do večných lovíšť a oprava sa predraží.

4) Ak sa auto zdvihlo do štandardnej výšky, ale jedna strana auta je v inej výške ako druhá strana, pravdepodobne máte elektrický problém. Tieto typy problémov môžu byť trochu viac zákerné, pretože to vyžaduje kontrolu poistiek a relé v rôznych oblastiach vášho vozidla s kvalitným multimetrom. Odporúčame nechať na mechanika, ktorý vie, čo robí. Poruchou môže byť nejaké relé, alebo napr. vzduchový ventil.

Ak máte rezervnú pneumatiku odstránenú a odstránený kryt z čerpadla vzduchového kompresora, začnite kontrolou poistiek s číslom 79 (7,5 amp) a 87 (30 amp) s multimetrom na kontinuite. Niektoré modely majú toto relé na pravej strane batožinového priestoru. Ak sú tieto testy v poriadku, zamierte do odkladacej skrinky pred jazdcom a skontrolujte číslo poistky 57 (15 amp). Ak máte predné aj zadné vzduchové odpruženie, za reléovou skrinkou sa nachádza ďalšie relé pre riadenie prívodu vzduchu a v niektorých prípadoch môže ísť o problém so vzduchovým odpružením. Jednou z posledných možností je kontrola snímačov výšky jazdy odstránením pneumatík a kontrolou každého senzora vedľa vzduchovej pružiny. Ak sú senzory zaseknuté, vozidlo si myslí, že je v inej výške, resp. rôzne kolesá na rôznych úrovniach a musia byť vymenené.

Zatiaľ čo väčšina systémov AIRMATIC môže najazdiť bez akejkoľvek služby alebo opravy aj 200 tisíc kilometrov, skôr či neskôr sa majitelia musia pripraviť na to, že všetko má svoju životnosť a môže dôjsť k poruche. Pre zavesenie AIRMATIC päť hlavných a najčastejších problémov: relé, kompresory, unikajúci vzduch, vŕzganie, trasenie.

Podvozky Airmatic boli prvýkrát uvedené do výroby v roku 2002, to znamená, že tento typ vzduchového podvozku je v niektorých vozidlách Mercedes inštalovaný už viac ako 16 rokov. To ďaleko prevyšuje akúkoľvek veľkorysú záručnú lehotu, takže aj časovo odolné originálne Airmatic diely vzduchového podvozku bude potrebné vymeniť.

Veľa vozidiel značky Mercedes-Benz má riadiacu jednotku pneumatického odpruženia (N51), ktorá je zodpovedná za úpravy medzi športovým a komfortným režimom jazdy. Avšak niekedy sú s týmto systémom problémy, alebo je tu chyba samotného vzduchového odpruženia.

Hlásenie na palubovke zvyčajne informuje vodiča o každej možnej chybe, ale tieto popisky sú často nejasné a neinformujú o presnom probléme. Väčšinou systém jednoducho poukáže na to, že existuje problém a vy vašeho štvorkolesového tátoša musíte doviezť k vášmu mechanikovi, takže tento článok bude popísovať niektoré z možných problémov týkajúcich sa systému AirMatic.

Mercedes Benz Airmatic Odpruženie Problém č. 1 – Problémy s relé:

Relé je spínač, ktorý riadi elektronické obvody otváraním a zatváraním obvodov vo vašom kompresore. Niekedy zlyhá v dôsledku dlhšieho času spojenia s kompresorom.

Váš mechanik vám pomôže určiť, kde je umiestnenie relé AirMatic podvozku, ak ho chcete vymeniť. Toto je jednoduchá oprava, a zvládne ju v podstate každý servis.

Mercedes Airmatic Odpruženie Problém č. 2 – kompresor:

Kompresor sa stará o stály tlak vzduchu vo vankúšoch so vzduchom a môže niekedy spôsobiť zablokovanie prúdenia vzduchu; stratí požadovaný tlak potrebný na udržanie vzduchového odpruženia alebo môže kompresor úplne zlyhať.

Niekedy sa môže zdať, že kompresor by mal byť vymenený, ale niekedy môže vyžadovať jednoduchú opravu, napríklad opravu alebo výmenu kábla. Ak ide o problém kompresora, jedná sa o jednu z najdrahších opráv pneumatického systému. Hlavné znamenie, že kompresor odišiel do večných lovíšť je, že celé vozidlo je znížené a nechce sa zvýšiť- v systéme nieje vzduch, nie je počuť vrčanie kompresora alebo naopak je počuť nadmerný hluk od kompresora.

Mercedes Benz Airmatic Problém č. 3 – Zablokovanie vzduchového ventilu:

Vzduch môže potenciálne uniknúť späť do kompresora a spôsobiť vnútorné poškodenie samotného kompresora. To budete cítiť počas jazdy (diskomfort) a tiež to ovplyvňuje výšku vozidla. U modelu W220 problémy s ventilom Airmatic sa vyskytujú pomerne často, ale vodiči/mechanici často nesprávne identifikujú tento problém ako poškodenie vzduchového tlmiča. Jedným z „vedľajších účinkov“ vadného vzduchového ventilu je, že vozidlo si neudrží svoju výšku.

Mercedes Airmatic Problém č. 4 – Vŕzgajúce odpruženie:

Niekedy Airmatic tlmiče majú vady už od výroby alebo sa poškodia v dôsledku nesprávnej manipulácie počas akéhokoľvek štádia životného cyklu tlmiča. Zákazníci sa sťažujú na škrípavý zvuk alebo chrastenie, ktoré prichádzajú zvnútra samotného tlmiča.

Toto je zvyčajne spôsobené v dôsledku uvoľnenia vnútorných komponentov zavesenia Airmatic. Tlmič môže fungovať správne, ale hluk od tlmiča spôsobuje, že jazda je nepríjemná, preto by mali byť tlmiče Airmatic vymenené alebo repasované.

Airmatic Suspension Problém, č. 5 – Airmatic Malfunction:

Niekedy je vinníkom samotná vzduchová pružina. Mohlo dôjsť k zlyhaniu v dôsledku nesprávnej inštalácie, alebo môže byť dôsledkom výrobnej chyby.

Vzduchový tlmič môže tiež zlyhať vďaka opotrebeniu alebo neschopnosti zachytávať vzduch, ktorý sa čerpá z kompresora. Jedným z hlavných signálov, že vzduchový podvozok Airmatic má problém, je to, že len jedna tlmič klesne, zatiaľ čo ostatné tlmiče sa zdajú byť v poriadku (držia svoju výšku).

 

AIRMATIC je obchodný názov  Mercedes-Benz ktorým nazýva systém vzduchového pruženia. Hrboľatá vidiecka cesta alebo moderná diaľnica systém pneumatického odpruženia AIRMATIC prispôsobí odpruženie prevládajúcim podmienkam. Tlmenie každého kolesa sa samočinne prispôsobuje aktuálnej jazdnej situácii a stavu cesty pomocou okamžitých úprav správania tlmičov. Tento systém sa nazýva Adaptive Damping System (ADS). Všetko sa deje rýchlo a presne pomocou dvoch oddelených ventilov na odskok a stlačenie v každej klapke.

Jazda v aute so vzduchým alebo hydraulickým podvozkom je splnený sen. Tento systém sa v Mercedesoch často nazýva zavesenie AIRMATIC, airlift, air ride alebo hydraulickým ovládaním Active Body Control (ABC). V koľkých autách môžete zmeniť nastavenia zavesenia z komfortu na šport stlačením tlačidla? Žiadne manuálne nastavovanie tuhosti tlmičov. Vozidlo zdvihnete o niekoľko centimetrov za niekoľko sekúnd iba nastavením v menu.

AIRMATIC a ADS pracujú spoločne a poskytujú to najlepšie z pohodlia a výkonu. Zatiaľ čo vzduchové pružiny sa pohybujú hore a dole, aby sa prispôsobili povrchu vozovky, AIRMATIC pridá alebo odstráni vzduch, aby pasažieri necítili nerovnosti.

 

Trocha histórie

Systém suspenzie Mercedes-Benz AIRMATIC bol uvedený na trh v roku 1999 spolu s novou triedou S a následne bol použitý na triede E a väčšine automobilov SUV (Mercedes rady M, ML, GL, atď.). Systém už vtedy využíval elektronicky ovládané pneumatické pružiny, ktoré poskytujú ideálnu rovnováhu medzi komfortom jazdy a manipuláciou.

AIRMATIC v triede S už v roku 1999 poskytoval automatickú reguláciu výšky všetkých štyroch kolies samostatne, toto pomáhalo a doteraz pomáha kompenzovať ďalší náklad alebo cestujúcich. Je to jeden z najrýchlejších systémov na trhu.

Zatiaľ čo väčšina systémov AIRMATIC v Mercedese bez problémov vydrží 200 tisíc kilometrov bez akejkoľvek údržby alebo opravy, skôr alebo neskôr dôjde k poruche. Pre zavesenie AIRMATIC sú tri hlavné problémy: relé, kompresory a unikajúce vzduchové vankúše.

Výhody vzduchového pruženia AIRMATIC

Systém vzduchového podvozku AirMatic v Mercedese slúži na niekoľko účelov. Jedným z nich je absorbovať nerovnosti z jazdy na cestách a povedzme si otvorene, na Slovensku máme takýchto ciest neúrekom. Odpruženie absorbuje náraz a udržuje cestujúcich pohodlnú aj vtedy, keď vozidlo vyberiete naozaj obrovské výmoly a diery v ceste.

Systém tiež zlepšuje bezpečnosť vozidla tým, že zabezpečí, že kolesá zostanú v kontakte s cestou aj v prípade veľkého hrbolu na ceste. To zlepšuje ovládanie a manévrovateľnosť vozidla tým, že zabraňuje tomu, aby vodič stratil kontrolu potom ako koleso „skočí“ po prejazde po nerovnosti. Niektoré vozidlá sa zdajú, ako keby odskočili, keď v zákrute prejdeme po nerovnosti. Toto sa deje preto, lebo obyčajný tlmič už nie je dostatočne rýchly na to, aby sa ihneď vystrel. Tým pádom nevyžehlí nerovnosť dokonale a na chvíľu koleso stratí kontakt s vozovkou.

Najdôležitejšie je, že systém AirMatic, ktorý zabezpečuje, že všetky kolesá auta sú v kontakte s vozovkou, zabraňuje uskakovaniu vozidla v zákrutách. To je možné vzhľadom na skutočnosť, že jedna strana vozidla sa stáva nižšou než druhá okolo rohu. Toto zníženie je spôsobené odstredivou silou, ktorá tlačí vozidlo smerom von.